Onderhoud: inspecties en reparaties
Onderhoud kunnen we onderverdelen in vier categorieën.
- Vaste inspecties
Hierbij kun je denken aan minimaal jaarlijks motorolie en oliefilter vervangen en controle van belangrijke vloeistoffen. Of bijvoorbeeld een jaarlijkse carrosseriecontrole. - Tijd- of kilometergebonden inspecties
Zoals bijvoorbeeld een multiriem of een distributieriem, die bij een bepaalde leeftijd of kilometerstand (wat het eerst bereikt wordt) vervangen moeten worden. - Slijtagereparaties
Hieronder vallen bijvoorbeeld de vervanging van remblokken en remschijven of de koppeling. Als versleten remblokken niet tijdig opgemerkt worden ontstaat er gevaar voor de veiligheid (wegvallen remwerking) en voor de portemonnee omdat de remschijven nu ook beschadigd kunnen raken en vervangen moeten worden. - Onvoorziene reparaties
Zoals bijvoorbeeld een lekke waterpomp of een defecte aandrijfas.
Met uitzondering van onvoorziene reparaties is van al het benodigde onderhoud een redelijk goede inschatting te maken wanneer het nodig is en wat de kosten zullen zijn. Een accu gaat doorgaans zo’n 4 jaar mee, remblokken vóór meestal zo’n 60.000 km, remblokken achter halen wel het dubbele. Je zou dus geld opzij moeten leggen als financiële reserve voor onderhoud en reparaties die je in de toekomst kunt verwachten. Maar hoeveel geld moet je nu eigenlijk precies reserveren?